Božie Slovo – Mt 5, 13 – 16
Vy ste soľ zeme. Ak soľ stratí chuť, čím ju osolia? Už nie je na nič, len ju vyhodiť von, aby ju Ľudia pošliapali. Vy ste svetlo sveta. Mesto postavené na návrší sa nedá ukryť. Ani lampu nezažnú a nepostavia pod mericu, ale na svietnik, aby svietila všetkým, čo sú v dome. Nech tak svieti vaše svetlo pred ľuďmi, aby videli vaše dobré skutky a oslavovali vášho Otca, ktorý je na nebesiach.
Katechéza – Protiklady
Príbeh, ktorý mňa osobne zaujal je vzťah dvoch ľudí v rozprávke Kráska a Zviera.
Zviera je prekliate a nenávidí Kráskinu nehu, čistotu a hlavne jej lásku. Zviera je zahladené len a len do seba a chce sa zbaviť kliatby, ktorá je preňho každý deň nočnou morou. Zviera všetkých navôkol seba túži pretvoriť na svojich sluhov. Zviera je presvedčené len a len o svojej pravde. Zviera si je isté, že zbavením kliatby sa opäť vráti do predošlého spôsobu života. Zviera nechce prijať do svojho srdca nikoho a nič. Zviera, napriek tomuto všetkému, túži byť milované, no nevie tento cit vyjadriť nijako inak ako hnevom.
Kráska sa Zvieraťa najprv bojí, no stále hľadá na ňom to krásne. Kráska pozerá na podstatu veci, nie na to pod pozlátkou či prvý dojem. Väzenie, v ktorom sa nachádza je pre ňu miestom, kde spoznáva priateľov a nezabúda ich milovať aj s ich chybami. Kráska je ochotná počúvať. Kráskino jediné nešťastie je zdanlivo to, že sa dostala do zámku pyšného a prekliateho vládcu. Kráska napriek zatrpknutosti Zvieraťa vie, že ho miluje a prijíma a učí ho dobrosrdečnosti, odovzdanosti a bezhraničnej láske.
Nedávno sme s priateľkou išli do kina, popravde, tešil som sa na nejakú komédiu, no potom navrhla, že či nepôjdeme na Krásku a Zviera. Pri pohľade do jej očí som si uvedomil, že toto vtedy naozaj chce a počas filmu a hlavne po ňom som sa nad obrazom Krásky a Zvieraťa zamýšľal čoraz viac. Film som celý preplakal, nebolo to pre hĺbku textov alebo príbeh ale hlavne preto, že to bolo 3D a nerobilo to dobre mojím očiam. Tento čas bol pre mňa skúškou, čo všetko som ochotný obetovať a v mojom srdci sa striedali preklínania Zvieraťa a obetavosť Krásky.
Zviera je prekliate, preto sa Ježiš stáva pred očami celého sveta prekliatím (Zvieraťom) a kríž, z ktorého ide strach, sa stáva jeho milovanou Nevestou (Kráskou).
Príklad – Sv. Michal
Sv. Michal je jedným z hlavných anjelov. Preklad jeho mena je vlastne bojový výkrik dobrých anjelov v boji na nebi proti Zlému a jeho anjelmi. Meno sv. Michala sa niekoľko krát spomína v Biblii. Prvýkrát je to v Knihe proroka Daniela v 10. kapitole, v 13. a 21. verši, keď sa Danielovi zjavil anjel a okrem iného mu povedal: „knieža Perzského kráľovstva stálo proti mne dvadsaťjeden dní a hľa Michal, jedno z prvých kniežat, prišlo mi na pomoc… A teraz sa vrátim bojovať s perzským kniežaťom. Len čo vytiahnem, už prichádza knieža grécke; a niet jediného, kto by mi proti nim pomáhal, okrem Michala, vášho kniežaťa.“
Služba – Ikonostas
Ikonostas (gr. eikón – obraz a stásis – pozícia, umiestnenie) je stena s ikonami, ktorá v cerkvi (gréckokatolíckom resp. pravoslávnom chráme) delí časť pre veriacich od svätyne (presbytéria alebo sanktuária) – časti pre kňaza. Ikonostas symbolizuje nebo, miesto prebývania Boha. Ikonostas je architektonickým a zároveň ideovým predelom medzi loďou a svätyňou chrámu. Oddeľuje od seba priestor prístupný veriacim od priestoru svätyne, kde dochádza k „zázraku eucharistie“. Jeho výzdoba má z tohto dôvodu veľmi honosný a slávnostný charakter. Jeho významovosť sa premieta aj do spracovania architektonických častí a ich polychrómie (zlátenia a striebrenia).